خجسته در ایسنا مطرح کرد؛ تشریح جزییات اصلاح قانون انتخابات تا تعیین حدود و اختیارات رییسجمهور
امیر خجسته که بعد از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، بر صندلی ریاست کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تکیه زده است، نامش با بررسی طرح تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون متبوعش در همان ماههای ابتدایی دوره نهم در رسانهها بر سر زبان افتاد؛ قانون انتخاباتی که هر گونه تغییر احتمالی آن تاثیراتی در آرایش سیاسی کاندیداهای دوره یازدهم به دنبال خواهد داشت.
خجسته در گفتوگویی تفصیلی ضمن تشریح تغییرات قانون انتخابات، در مورد ضرورت انجام اصلاحاتی در قانون احزاب، جزئیات طرح تعیین حدود و اختیارات رییس جمهور و چگونگی شرکت اصولگرایان در انتخابات اظهاراتی را مطرح کرد که مشروح این گفتوگو را در زیر میخوانید؛ تغییر 11 ماده از 94 ماده قانون انتخابات ریاستجمهوری امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری در کمیسیون متبوعش گفت: کمیسیون شوراها و امور داخلی با 100 ساعت کار کارشناسی و با استفاده از نظرات کارشناسان شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت کشور و مرکز پژوهشها به بررسی طرح اصلاح و بازنگری قانون انتخابات ریاستجمهوری پرداخته است که نتیجه آن تغییر 11 ماده از 94 ماده این قانون شد. حداقل سن کاندیداهای ریاست جمهوری 40 سال است وی تغییر در مدرک تحصیلی، سن و شرایط کاندیداها را به عنوان مهمترین تغییرات در قانون انتخابات ریاست جمهوری برشمرد و توضیح داد: در این طرح حداقل سن کاندیداها برای ورود به عرصه رقابت انتخاباتی 40 سال در نظر گرفته شده است؛ تغییر حداکثر سن مجاز برای کاندیداها نیز موکول به کسب نظر از نمایندگان و بررسیهای بیشتر شده است. فوق لیسانس حداقل مدرک تحصیلی کاندیداها است رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تعیین حداقل مدرک فوق لیسانس برای کاندیداها را از دیگر تغییرات قانون انتخابات عنوان و اظهار کرد: شرط داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی است و داشتن تجربه همچون انتخابات مجلس معادل یک پایه تحصیلی برای کاندیداها محسوب نمیشود. کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری باید علاوه بر داشتن مدرک فوقلیسانس، مولفههایی مثل رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر را داشته باشند. توضیح "رجل سیاسی و مذهبی" خجسته داشتن دو شرط رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن را از دیگر شرایط کاندیداها برشمرد و در توضیح عنوان رجل سیاسی و مذهبی برای یک کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری گفت: یک کاندیدا باید سوابقی همچون معاون رییسجمهور، وزیر و معاون وزیر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و انجام کارهای مدیریتی در سطح کلان کشور را داشته باشد تا جزء رجل سیاسی و مذهبی قرار گیرد. وی ادامه داد: البته هنوز نتیجه گیری برای چگونگی تفسیر قید رجل برای حضور کاندیداها نشده است و این موضوع به بررسیهای تکمیلی کمیسیون موکول شده است. مطمئنا بعد از بحث و بررسیهای انجام شده و اخذ نظرات نمایندگان، در این رابطه تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد. تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری کاهش مییابد خجسته در مورد امکان کاهش تعداد ثبتنامکنندگان انتخابات ریاستجمهوری با اصلاح قانون انتخابات، گفت: مطمئنا زمانی که فیلترهایی همچون داشتن مدرک تحصیلی فوقلیسانس و شرایط سنی در قانون جدید و داشتن قیدها و الزامات رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن به این قانون اضافه میشود، تعداد کاندیداها افت پیدا خواهد کرد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: تفاوت شرایط ثبت نام این دوره انتخابات با دورههای قبلی این است که نامزدهای انتخاباتی آیتمها و شاخصهای مندرج در قانون برای ثبتنام را باید ارائه کنند که در صورت نبود حتی یکی از این آیتمها، آن فرد نمیتواند برای انتخابات ثبتنام کند. نماینده مردم همدان در مجلس افزود: تمامی تلاشها بر این است تا در این دوره انتخابات ریاستجمهوری تمامی مدارک مورد نیاز در زمان ثبتنام مورد کنترل و بررسی قرار گیرد تا دیگر شاهد ثبتنام خیل عظیم نامزدهای انتخاباتی نباشیم. خجسته با تاکید بر اینکه چارچوب و آییننامه جدید انتخابات ریاستجمهوی را وزارت کشور تدوین میکند، گفت: مطمئنا در این روال شورای نگهبان نظارت کافی را بر اجرایی شدن این قانون به عهده خواهد داشت. ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به سرگرمی تبدیل شده بود نماینده مردم همدان در مجلس در مورد لزوم تغییر قانون انتخابات ریاستجمهوری برای دوره یازدهم، اظهار کرد: با قانون فعلی هر فردی تنها با داشتن سواد خواندن و نوشتن برای انتخابات ثبتنام میکرد که این موضوع به یک سرگرمی برای برخی تبدیل شده بود، رویکردی که بعد از ثبتنام و ردصلاحیت شدن این افراد تبعات سنگینی برای نظام داشت. مطمئنا با اصلاح قانون انتخابات این مشکلات نیز برطرف میشود. تعیین چارچوب برای تبلیغات و مناظرهها رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه چگونگی تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری نیز در این طرح تغییر کرده است، در توضیح گفت: این تغییرات حول موضوع نوع تبلیغات در صداوسیما است که پس از انجام کارهای کارشناسی با حضور کارشناسانی از مرکز پژوهشها و مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان به تعیین چارچوبهای خاصی برای تبلیغات و مناظرهها در تلویزیون تبدیل شد. وی افزود:مطمئنا با تعیین و تصویب این مواد قانونی دیگر با آبرو و حیثیت افراد همچون دوره گذشته انتخابات ریاستجمهوری بازی نخواهد شد. وی ادامه داد: در صورت فعالتر شدن رسانه ملی میتوان انتظار داشت که در انتخابات رویکردی مبتنی بر حفظ حقوق همه را داشته باشد رویکردی که به نفع نظام و مردم خواهد بود. مطمئنا اتخاذ عملکردی غیر از این هزینههای سنگینی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. خجسته همچنین یادآور شد که قوانین گذشته در مورد نوع تبلیغات کاندیداها همچون انتشار پوستر بر قوت خود باقی است و تنها قانونمند و ضابطهمند میشود. تبلیغات پیامکی و اینترنتی در انتخابات ضابطه مند شد رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد لزوم ضابطهمند کردن تبلیغات به صورت اینترنتی و از طریق پیامک، گفت که در این رابطه کارهای کارشناسی انجام شده تا این نوع تبلیغات نیز ضابطهمند شود. بررسی جزئیات طرح تغییر قانون انتخابات در کمیسیون به زودی آغاز میشود رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص زمان مطرح شدن این طرح در کمیسیون، گفت: در حال حاضر این طرح در اختیار هیات رییسه است که بعد از ارجاع مجدد به کمیسیون و گذشت مهلت 10 روزه اخذ نظرات نمایندگان در اسرع وقت جزئیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته وی، این طرح به صورت عادی به هیات رییسه ارائه شد تا بعد از اعلام وصول در مجلس مجددا در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گیرد. برای جلوگیری از جار و جنجال های سیاسی طرح را بدون فوریت ارائه کردیم رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در توضیح دلیل ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری به صورت عادی و بدون فوریت، گفت: برای جلوگیری از ایجاد جار و جنجال سیاسی این طرح را به صورت عادی به هیات رییسه ارائه کردیم تا افراد و شخصیتها تغییرات در قانون را منتسب به خود ندادند و جار و جنجالهای سیاسی راه نیندازند. وی افزود: البته بسیاری منتظر بودند که این طرح با قید دو فوریت به مجلس ارائه شود که رخ ندادن چنین اتفاقی تعجب همگان را برانگیخت. این کار نیز از حیث مقابله با حساسیتها و ایجاد نشدن التهاب در کشور انجام شد. طرح اصلاح قانون انتخابات تا قبل از برگزرای انتخابات به قانون تبدیل میشود خجسته در عین حال گفت که کمیسیون میتواند بعد از تصویب جزئیات، این طرح را با پنجاه امضا و بدون نوبت در صحن مورد بررسی قرار داد چون تلاش بر این است که تا قبل از داغ شدن مباحث انتخاباتی، این طرح با تصویب در مجلس به قانون تبدیل شود. چهرههای شاخص برای پیروزی در انتخابات از امکانات دولتی استفاده میکنند در ادامه گفتوگوی ایسنا با خجسته، او در توضیح طرح استعفای کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری شش ماه قبل از آغاز رسمی انتخابات گفت: تعدادی از نمایندگان طرح جداگانهای را با قید فوریت به هیات رییسه ارائه کردند تا کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاستجمهوری شش ماه قبل از انتخابات از پستهای دولتی استعفا دهند، هدف از این کار جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی است. طراحان معتقدند که چهرههای شاخص از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده میکنند. نماینده مردم همدان در مجلس توضیح داد: البته در این طرح استثناهایی نیز در مورد رییسجمهور وقت و متصدی امور اجرایی کشور وجود دارد که این استثناها در سیاستهای کلان مورد بررسی در مجمع تشخیص مصلحت در مورد انتخابات ریاستجمهوری، مجلس و شورای شهر دیده خواهد شد. وی افزود: کسانی به دنبال بررسی و تصویب این طرح هستند که خود از سیاسیون هستند و به خوبی شرایط کار را میدانند. برخی از نمایندگان به دنبال اصلاح قانون انتخابات شوراها هستند وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به عهده مجلس است که خجسته در توضیح این موضوع گفت:پنج نفر از نمایندگان به عنوان هیات نظارت بر انتخابات شوراها وظایف نظارتی همچون رد و یا تایید صلاحیت و به طور کلی تمامی اموری که شورای نگهبان در مورد انتخاباتهای دیگر را انجام میدهد را دنبال میکنند. رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: بعد از تشکیل این هیات از مجامع نمایندگان استانها درخواست شده که سه نماینده از هر استان را به عنوان ناظر در انتخابات شوراها در حوزه انتخابیه خود معرفی کنند. این افراد به وزارت کشور، استانداریها و فرمانداریها معرفی خواهند شد تا عهده دار کارهای نظارتی بر انتخابات شوراها باشند. خجسته در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، اظهار کرد: برخی از دوستان به دنبال اصلاح قانون انتخابات شوراها هستند تا شاید در دورههای آینده نظارت بر انتخابات از مجلس به شورای نگهبان واگذار شود. مشارکت مردم در این دوره انتخابات ریاست جمهوری افزایش مییابد وی در ارزیابی از میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده با عنایت به برگزاری همزمان سه انتخابات شوراها، ریاستجمهوری و میان دورهای مجلس و همچنین تغییرات در قانون انتخابات ریاستجمهوری و شوراها، گفت: در این دوره میتوان انتظار افزایش سطح مشارکت را داشت چون انتخابات شوراها انتخاباتی قبیلهای است که مردم با مشارکت در آن، در انتخابات ریاستجمهوری نیز شرکت میکنند. خجسته در ادامه خاطرنشان کرد: البته در مورد برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاستجمهوری بحثهایی نیز وجود دارد مثلا آقای چمران رییس شورای شهر تهران در این رابطه ابراز نگرانی کردهاند ولی باز هم اعتقاد ما این است که تجمیع این دو انتخابات مشکلی به وجود نخواهد آورد. سیاست نظام برگزاری حداقل دو انتخابات در یک زمان است رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص چرایی مفید بودن تجمیع دو انتخابات شوراها و ریاستجمهوری، گفت: در شرایط کنونی تقریبا هر سال یک انتخابات در کشور برگزار میشود که این رویکرد علاوه بر ایجاد هزینهها، فضا را ملتهب میکند. سیاستهای کلی نظام برگزاری حداقل دو انتخابات همزمان در یک بازه زمانی است که نمونه عینی آن تجمیع انتخاباتهای شوراها و ریاستجمهوری است. طرح تعیین حدود اختیارات رییس جمهور به این دوره از انتخابات نمیرسد توضیح در مورد طرح تعیین حدود و اختیارات رییسجمهور از دیگر موضوعات مطروحه در گفتوگو با خجسته بود که او در توضیح گفت: بحث تعیین حدود اختیارات رییسجمهور در مرکز پژوهشها در حال بررسی است که مطمئنا به این دوره از انتخابات یعنی تا شش ماه آینده به نتیجه نمیرسد. وی با بیان اینکه طرح تعیین حدود و اختیارات ریاستجمهوری بعد از انجام کارهای کارشناسی باید در کمیسیون شوراها مورد بررسی قرار گیرد،گفت: اعتقاد بنده امتیازات یک رییسجمهور باید چارچوب داشته باشد. در ذیل این طرح، بیانات مقام معظم رهبری در مورد نظام پارلمانی در موارد دیگر نیز در مرکز پژوهشها مورد بررسی قرار میگیرد. خجسته در مورد اینکه تعیین حدود و اختیارات رییسجمهوری به منزله گرفتن اختیار کار از رییسجمهور نیست، اظهار کرد: در این طرح همه چیز به صورت جامع و کامل دیده شده است مطمئنا نواقص آن نیز برطرف خواهد شد. البته این موضوع در ذیل سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تغییر قوانین انتخابات گنجانده شده بود که اگر در این دوره انتخابات به تصویب میرسید بسیاری از موضوعات تعیین تکلیف میشد. طرح تعیین مصادیق انتصابات مسوولان به دنبال تعیین شاخصهاست وی همچنین در توضیح جزئیات پیشنویس طرحی در خصوص انتصابات مسئولان گفت: این موضوع هنوز به یک طرح تبدیل نشده و تنها نظر برخی از نمایندگان به مرکز پژوهشها ابلاغ شده تا این مرکز کارهای کارشناسی را انجام دهد. خجسته ادامه داد: در این طرح شاخصهای انتخاب مسئولان همچون استاندار، معاون رییسجمهور و وزرا مشخص شده است تا حتی با تغییر رییسجمهور، تعیین تیم جدید با در نظر گرفتن شاخصهایی باشد. چهرههای شاخص برای پیروزی در انتخابات از امکانات دولتی استفاده میکنند در ادامه گفتوگوی ایسنا با خجسته، او در توضیح طرح استعفای کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری شش ماه قبل از آغاز رسمی انتخابات گفت: تعدادی از نمایندگان طرح جداگانهای را با قید فوریت به هیات رییسه ارائه کردند تا کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاستجمهوری شش ماه قبل از انتخابات از پستهای دولتی استعفا دهند، هدف از این کار جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی است. طراحان معتقدند که چهرههای شاخص از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده میکنند. نماینده مردم همدان در مجلس توضیح داد: البته در این طرح استثناهایی نیز در مورد رییسجمهور وقت و متصدی امور اجرایی کشور وجود دارد که این استثناها در سیاستهای کلان مورد بررسی در مجمع تشخیص مصلحت در مورد انتخابات ریاستجمهوری، مجلس و شورای شهر دیده خواهد شد. وی افزود: کسانی به دنبال بررسی و تصویب این طرح هستند که خود از سیاسیون هستند و به خوبی شرایط کار را میدانند
نظرات شما عزیزان: